Sunday, 10 April 2011

Orange tunic - Oranssi tunika

I finished this lacy tunic in Lanzarote. So here are some photos both unblocked and after blocking - and there's a huge difference in between.
In the actual pattern the tunic is knitted out of alpaca - but I happened to have lovely Merlin (70%merino/ 30% Linen) which I believed - would have a beautiful drape and I was even lucky to have enough yarn for the tunic pattern so started knitting. It became obvious around halfway through the pattern that I had NOT enough yarn - although I should have had. Now that I'm checking from Ravelry the design stats - it points out that there is errata available and it is due to wrong yardage in the magazine... Great. Should have seen that beforehand)

Anyways - I decided that I didn't want sleeves to begin with and that I could totally knit all the edges with a contrasting yarn and make the yoke a tad shorter... which I did and I think my tunic does not look half bad! I know it is nothing like the original design but I like mine - it suits me even better than the short sleeved original version. Yay!
Blocking really did its thing with the merino/linen yarn - the surface flattened considerably and the drape is just awesome! In the end the tunic grew enough in length so that I can wear it as a dress too... Nice.
Pattern: Alpaca tunic by Deborah Newton
Yarns: Louet Merlin (70% merino/ 30%Linen) , Louisa Harding Nautical Cotton (100% cotton) for the edges
Needles: 5mm& 6mm

Lomaneulomukset Lanzarotella jäi melko vaatimattomaksi, mutta sain silti oranssin tunikan valmiiksi. Alkuperäinen malli löytyy Interweave knits lehdestä ja on alpakasta neulottu, lyhythihainen malli. Ajattelin, että alpakasta en moista ala tekemään mutta kun varastoistani löytyi tarpeeksi (tai näin luulin että sitä oli tarpeeksi, lopulta lanka loppui kesken ja nyt kun tsekkaan mallitietoja Ravelrystä on sinne ilmaantunut errata - juuri koskien tuota tarvittavaa lankamäärää. Loistokasta!) ihanaa Merino/pellavalankaa. Värikin oli suosimani aurinkoisen kellanoranssi. Täydellistä kevään odotukseen.

Noin puolessavälissä neulomista aloin epäillä ettei lanka ikinä tulisi riittämään orkkismalliin joten päätin lennosssa hylätä hihat kokonaan ja hiukan madaltaa kaarroketta, jotta lanka riittäisi edes tunikan etu ja takakappaleisiin. Reunat voisi sitten neuloa kokonaan muulla langalla - käytin lopulta niihin Louisa Hardingin Nautical cottonia (100% puuvilla) suklaanruskeana. Ja lopputulos on varmasti enempi itseni näköinen kuin mitä se olisi ollut jos kaikki olisi mennyt putkeen.
Kuvissa näkyy tunikaa sekä ennen, että jälkeen blokkauksen ja ero on livenä huomattava. Neuleen pinta tasoittui upeasti ja pituuttakin tuli hieman lisää - joten tunika käy jopa mekosta tarpeen vaatiessa. Merlin on fantastisen ihana ja erittäin kauniisti laskeutuva lanka - joten oli hyvä idea neuloa siitä jotain tällaista! Tykkään lopputuloksesta ihan mielettömästi. Väri on ihana ja malli rennon väljä. Parasta kuitenkin on nätti A-linjaisuus ja geometrisesti kaunis pitsineule.

3 comments:

Sigrun said...

Me like :)

Emma said...

Vau! Monikäyttöinen neule, kesällä mekko ja talvella tunika ;)

Wollgut said...

You look great in the last photo; I love the 70s look.